Back

Informaţii Natura 2000




 

  • Natura 2000 - este o retea ecologica de arii naturale protejate care are drept scop menţinerea într-o stare de conservare favorabila a speciilor salbatice şi a habitatelor naturale de interes comunitar, conform Directivelor Europene – Directiva Habitate (92/43/CEE) şi Directiva Păsări (79/409/CEE).

     În legislatia romaneasca cele două Directive sunt transpuse în Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 20 iunie 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile ulterioare. 

    Reţeaua "Natura 2000" - reţea ecologică europeană de arii naturale protejate, cuprinde:

    1.      Arii de protecţie specială avifaunistică (SPA-uri), stabilite în conformitate cu prevederile Directivei  Păsări ( Directava 79/409/CEE privind conservarea păsărilor sălbatice);

    2.      Arii speciale de conservare (SAC, SCI-uri) constituite în conformitate cu  prevederile Directivei Habitate ( Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale, a faunei şi florei sălbatice).

    Scopul:

    ·        Conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sălbatice importante la nivel european
    ·        Să protejeze şi să permită gestionarea speciilor şi a habitatelor naturale de importanţă comunitară, în întreaga Europă, fără să ţină cont de graniţele politice.
    ·        Element cheie pentru oprirea declinului biodiversităţii

    Important: Natura 2000 nu este un sistem de rezervaţii strictprotejate, ci reprezintă modele reale de dezvoltare durabilă!
    Activităţile umane sunt permise în măsura în care permit menţinerea pe termen lung a speciilor şi a habitatelor naturale.

    Obiectivul Natura 2000

    Menţinerea pe termen lung a speciilor şi habitatelor de interes comunitar, şi dacă este cazul, refacerea statutului favorabil de conservare (Favourable Conservation Status – FCS).

    !!! Multe din siturile Natura 2000 existătocmai datorităfelului cumau fost gospodărite până în prezent aceste zone şi este important ca majoritatea acestor activităţi să continue şi în viitor pentru menţinerea speciei/habitatului.

    Fals:

    ·         Includerea terenurilor în siturile Natura 2000 afectează dreptul asupra proprietăţii şi administrarea lor

    ·         toate activităţile economice vor fi stopate

    ·         realizarea de infrastructură nouă este interzisă

    ·         activităţile zilnice vor necesita evaluări de impact asupra mediului

    Adevărat

    ·         Multe din practicile actuale de folosire a terenurilor vor continua şi după desemnare, dacă sunt compatibile cu măsurile de conservare a speciilor şi habitatelor

    ·         Reţeaua Natura 2000 asigură o bază excelentă pentru obţinerea de fonduri comunitare pentru dezvoltarea durabilă a zonei respective

    ·         Permite etichetarea unor produse naturale dintr-o zonă şi probabil va contribui la creşterea vânzărilor la aceste produse

    ·         Declararea unei zone ca sit Natura 2000 va reprezenta dovada că zona respectivă are o valoare naturală deosebită, putând genera venituri din ecoturism şi alte activităţi asociate

    ·         Vânătoarea, pescuitul, turismul şi alte activităţi recreaţionale pot continua dacă acestea sunt realizate într-un mod durabil şi nu afectează speciile şi habitatele naturale

    Avizul Natura 2000 se emite în urma parcurgerii procedurii de evaluare adecvată, conform Ordinului nr. 135 din 10 februarie 2010 privind aprobarea Metodologie de aplicare a evaluării impactului aupra mediului pentru proiectele publice şi private, publicat în MOf nr. 274 din 27 aprilie 2010.

     În realizarea studiului de evaluare adecvată vor fi respectate prevederile Ordinului 19din 13 ianuarie 2010- Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, publicat în Monitorul Oficial nr. 82 din 8 februarie 2010.

    Conform acestui Ordin studiul de evaluare adecvată cuprinde: 

     a) Informaţii privind PP supus aprobării:

        1. informaţii privind PP: denumirea, descrierea, obiectivele acestuia, informaţii privind producţia care se va realiza, informaţii despre materiile prime, substanţele sau preparatele chimice utilizate;

        2. localizarea geografică şi administrativă, cu precizarea coordonatelor Stereo 70;

        3. modificările fizice ce decurg din PP (din excavare, consolidare, dragare etc.) şi care vor avea loc pe durata diferitelor etape de implementare a PP;

        4. resursele naturale necesare implementării PP (preluare de apă, resurse regenerabile, resurse neregenerabile etc.);

        5. resursele naturale ce vor fi exploatate din cadrul ariei naturale protejate de interes comunitar pentru a fi utilizate la implementarea PP;

        6. emisii şi deşeuri generate de PP (în apă, în aer, pe suprafaţa unde sunt depozitate deşeurile) şi modalitatea de eliminare a acestora;

        7. cerinţele legate de utilizarea terenului, necesare pentru execuţia PP (categoria de folosinţă a terenului, suprafeţele de teren ce vor fi ocupate temporar/permanent de către PP, de exemplu, drumurile de acces, tehnologice, ampriza drumului, şanţuri şi pereţi de sprijin, efecte de drenaj etc.);

        8.serviciile suplimentare solicitate de implementarea PP (dezafectarea/reamplasarea de conducte, linii de înaltă tensiune etc., mijloacele de construcţie necesare), respectiv modalitatea în care accesarea acestor servicii suplimentare poate afecta integritatea ariei naturale de interes comunitar;

        9. durata construcţiei, funcţionării, dezafectării proiectului şi eşalonarea perioadei de implementare a PP etc.;

        10. activităţi care vor fi generate ca rezultat al implementării PP;

        11. descrierea proceselor tehnologice ale proiectului (în cazul în care autoritatea competentă pentru protecţia mediului solicită acest lucru);

        12. caracteristicile PP existente, propuse sau aprobate, ce pot genera impact cumulativ cu PP care este în procedură de evaluare şi care poate afecta aria naturală protejată de interes comunitar;

        13. alte informaţii solicitate de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului.

       b) Informaţii privind aria naturală protejată de interes comunitar afectată de implementarea PP:

        1. date privind aria naturală protejată de interes comunitar: suprafaţa, tipuri de ecosisteme, tipuri de habitate şi speciile care pot fi afectate prin implementarea PP etc.;

        2. date despre prezenţa, localizarea, populaţia şi ecologia speciilor şi/sau habitatelor de interes comunitar prezente pe suprafaţa şi în imediata vecinătate a PP, menţionate în formularul standard al ariei naturale protejate de interes comunitar;

        3. descrierea funcţiilor ecologice ale speciilor şi habitatelor de interes comunitar afectate (suprafaţa, locaţia, speciile caracteristice) şi a relaţiei acestora cu ariile naturale protejate de interes comunitar învecinate şi distribuţia acestora;

        4. statutul de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar;

        5. date privind structura şi dinamica populaţiilor de specii afectate (evoluţia numerică a populaţiei în cadrul ariei naturale protejate de interes comunitar, procentul estimativ al populaţiei unei specii afectate de implementarea PP, suprafaţa habitatului este suficient de mare pentru a asigura menţinerea speciei pe termen lung);

        6. relaţiile structurale şi funcţionale care creează şi menţin integritatea ariei naturale protejate de interes comunitar;

        7. obiectivele de conservare a ariei naturale protejate de interes comunitar, acolo unde au fost stabilite prin planuri de management;

        8. descrierea stării actuale de conservare a ariei naturale protejate de interes comunitar, inclusiv evoluţii/schimbări care se pot produce în viitor;

        9. alte informaţii relevante privind conservarea ariei naturale protejate de interes comunitar, inclusiv posibile schimbări în evoluţia naturală a ariei naturale protejate de interes comunitar;

        10. alte aspecte relevante pentru aria naturală protejată de interes comunitar.

      c) Identificarea şi evaluarea impactului

        În cadrul studiului de evaluare adecvată se fac identificarea şi evaluarea tuturor tipurilor de impact negativ al PP susceptibile să afecteze în mod semnificativ aria naturală protejată de interes comunitar.

        În cadrul studiului vor fi identificate următoarele tipuri de impact:

        1. direct şi indirect;

        2. pe termen scurt sau lung;

        3. din faza de construcţie, de operare şi de dezafectare;

        4. rezidual;

        5. cumulativ.

        Evaluarea semnificaţiei impactului în cadrul studiului se face pe baza următorilor indicatori-cheie cuantificabili:

        1. procentul din suprafaţa habitatului care va fi pierdut;

        2. procentul ce va fi pierdut din suprafeţele habitatelor folosite pentru necesităţile de hrană, odihnă şi reproducere ale speciilor de interes comunitar;

        3. fragmentarea habitatelor de interes comunitar (exprimată în procente);

        4. durata sau persistenţa fragmentării;

        5. durata sau persistenţa perturbării speciilor de interes comunitar, distanţa faţă de aria naturală protejată de interes comunitar;

        6. schimbări în densitatea populaţiilor (nr. de indivizi/suprafaţă);

        7. scara de timp pentru înlocuirea speciilor/habitatelor afectate de implementarea PP;

        8. indicatorii chimici-cheie care pot determina modificări legate de resursele de apă sau de alte resurse naturale, care pot determina modificarea funcţiilor ecologice ale unei arii naturale protejate de interes comunitar.

        Evaluarea semnificaţiei impactului unui PP în cadrul studiului se face prin parcurgerea următorilor paşi:

        A. evaluarea impactului PP propus:

        a) evaluarea impactului cauzat de PP fără a lua în considerare măsurile de reducere a impactului;

        b) evaluarea impactului rezidual care va rămâne după implementarea măsurilor de reducere a impactului;

        B. evaluarea impactului cumulativ al PP propus cu alte PP:

        a) evaluarea impactului cumulativ al PP cu alte PP fără a lua în considerare măsurile de reducere a impactului;

        b) evaluarea impactului rezidual care rămâne după implementarea măsurilor de reducere a impactului pentru PP propus şi pentru alte PP.  

    d) Măsurile de reducere a impactului

        Măsurile de reducere a impactului sunt stabilite în funcţie de impactul negativ posibil al PP. În cadrul studiului se stabilesc măsurile de reducere a impactului negativ asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, după cum urmează:

        1. Identificarea şi descrierea măsurilor de reducere care vor fi implementate pentru fiecare specie şi/sau tip de habitat afectat de PP şi modul în care acestea vor reduce/elimina impactul negativ asupra ariei naturale protejate de interes comunitar. Ca exemple de măsuri menţionăm: planificarea adecvată a lucrărilor de construcţie pentru a se evita sau reduce perturbarea speciilor sau distrugerea cuiburilor şi adăposturilor, panouri fonoabsorbante, panouri de protecţie, pentru a se preveni electrocutarea şi lovirea păsărilor, plantare de arbori etc.

        2. Prezentarea calendarului implementării şi monitorizării măsurilor de reducere a impactului;

        3. Orice alte aspecte relevante pentru conservarea speciilor şi/sau habitatelor de interes comunitar.

        Măsurile de reducere a impactului trebuie:

        1. Să fie parte integrantă din PP propus;

        2. Să se adreseze direct impactului;

        3. Să fie funcţionale la momentul producerii impactului negativ;

        4. Să aibă la bază cele mai recente date ştiinţifice din teren.

        Nu sunt măsuri de reducere a impactului:

        1. Măsurile de menţinere şi restaurare a statutului favorabil de conservare a speciilor şi habitatelor de importanţă comunitară (acestea constituie o implementare "normală" a prevederilor Directivei 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (Directiva Habitate) şi Directivei 79/409 CEE a Consiliului din
    2 aprilie 1979 privind conservarea păsărilor sălbatice (Directiva Păsări);

        2. Măsurile compensatorii.   

    Studiul trebuie să cuprindă şi evidenţierea clară a cuantumului financiar necesar prin care măsurile de reducere pot fi asigurate pe termen scurt, mediu şi lung.

                 De asemenea, studiul trebuie să cuprindă şi un plan al măsurilor de reducere a impactului în ceea ce priveşte calendarul de implementare şi persoana juridică sau fizică responsabilă de monitorizarea şi implementarea măsurilor de reducere a impactului.

       e) Metodele utilizate pentru culegerea informaţiilor privind speciile şi/sau habitatele de interes comunitar afectate

        Studiul de evaluare adecvată depus la autoritatea competentă pentru protecţia mediului este însoţit de lista organizaţiilor/instituţiilor/specialiştilor implicaţi în furnizarea informaţiilor privind speciile şi habitatele de interes comunitar afectate de implementarea PP, cu detalii despre aceştia (experienţă, activitatea în domeniu, CV-urile persoanelor implicate etc.).

     În cadrul studiului de evaluare adecvată este evaluat în mod corespunzător impactul  asupra fiecărei specii şi fiecărui habitat de interes comunitar din fiecare arie naturală protejată de interes comunitar posibil afectată de implementarea PP, astfel încât să se asigure obiectivele de conservare a acesteia şi integritatea reţelei Natura 2000.